10 sep 2013

Fietsen in Oudenaarde: vaak een gevaarlijk hindernissenparcours!

Vorige week begon het nieuwe schooljaar. De start is telkens opnieuw het moment waarop heel wat kinderen weer met de fiets naar school gaan; velen rijden voor het eerst naar de grote school. Voor Groen is de aanvang van het nieuwe schooljaar dan ook het moment om er voor te zorgen dat de fietspaden er goed bij liggen. In Oudenaarde leert de realiteit te vaak iets anders. "Afgelopen weekend kwamen in ons land opnieuw drie fietsers om in het verkeer, eerder in de week waren 5 schoolkinderen betrokken bij een fietsongeval", begint Steven Bettens. "Op de website van de Fietsersbond lazen we deze ochtend () dat de onveiligheid van fietsgebruik te gemakkelijk aanvaard wordt, dat het te vanzelfsprekend is geworden, dat we er moeten mee leren leven. Maar het kan anders: fietsers moeten inderdaad niet beschermd worden tegen de gevaren van de weg, de gevaren zelf moeten weg. Wanneer we naar Oudenaarde kijken, zien we dat het vaak vrij eenvoudig is om het comfort en de veiligheid te verhogen, zonder dure maatregelen. Enkele van de nu aangegeven pijnpunten stonden al vermeld in het fietsbeleidsplan van Groen Oudenaarde dat we in mei van dit jaar aan de burgemeester en schepen van mobiliteit overhandigden."

9 september 2013, nvdr

Een aantal voorbeelden

Al weken zijn het fiets- én voetpad langs de Eindrieskaai tussen de Simon De Paepestraat en de Adriaen Brouwerstraat afgesloten. Naar verluidt is er gevaar dat stukken van het nieuwe appartementsblok naar beneden komen. Voor de vele fietsers en voetgangers van en naar school is er geen omleiding voorzien. Zij moeten gewoon de straat op. Dat is pas gevaarlijk!

Op de Smallendam hangt al maanden een kabel over het fietspad aan de kant waar de nieuwe appartementen worden opgetrokken. Heel vaak hangt die kabel minder dan anderhalve meter boven de grond. Een hindernis die je als fietser laat opmerkt en waar je niet onder kan. Het is toch niet moeilijk om die kabel op een zodanige manier vast te maken dat hij niet meer zakt. Fietsers zouden er dan altijd veilig onderdoor kunnen.

Op het kruispunt van de Broekstraat en de Wilgenstraat zijn de oversteken voor fietsers nog steeds geschilderd als doorlopend fietspad. Dit betekent dat fietsers voorrang hebben. Automobilisten worden door middel van het verkeersbord F50 attent gemaakt op een fietsoversteekplaats (en dus niet op een doorlopend fietspad). Volgens dit verkeersbord hebben automobilisten voorrang. Enkel wat verf of een ander verkeersbord zijn nodig om deze gevaarlijke tegenstrijdigheid weg te werken.

Op het kruispunt van de Fortstraat en de Groenstraat wordt alle verkeer verboden om in de richting van de Blekerijstraat te rijden. Fietsers en voetgangers kunnen nochtans wel via de Blekerijstraat naar de Dijkstraat en zo verder naar bijvoorbeeld het station. Het is toch niet nodig dat zij de lange omleiding via IJzerstraat en Prins Leopoldstraat volgen. Een bordje doorlopend verkeer voor fietsers en voetgangers lost dit probleem eenvoudig op.

Oudenaarde de fietsstad van de regio? Bovenstaande voorbeelden tonen aan dat het niet altijd dure maatregelen hoeven te zijn om het comfort en de veiligheid van de fietser te verhogen.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.