Groen doet bijkomende voorstellen voor een levendige en leefbare markt en vraagt een totaalvisie op mobiliteit

28 Juni 2018

Groen doet bijkomende voorstellen voor een levendige en leefbare markt en vraagt een totaalvisie op mobiliteit

Groen doet bijkomende voorstellen voor een levendige en leefbare markt en vraagt een totaalvisie op mobiliteit We hebben een heel mooi marktplein. Door de heraanleg werd de markt nog mooier. De opdracht is nu om een evenwicht te vinden tussen een leefbaar, levendig en bereikbaar stadscentrum voor de handelaars en de bewoners en een verkeersveilig centrum met goede luchtkwaliteit.

Groen doet bijkomende voorstellen voor een levendige en leefbare markt en vraagt een totaalvisie op mobiliteit

We hebben een heel mooi marktplein. Door de heraanleg werd de markt nog mooier. De opdracht is nu om een evenwicht te vinden tussen een leefbaar, levendig en bereikbaar stadscentrum voor de handelaars en de bewoners en een verkeersveilig centrum met goede luchtkwaliteit.

 

Laat de Markt leven en de middenstand leeft mee!

We hebben een mooi, vernieuwd marktplein. Of de heraanleg perfect is laten we in het midden maar we hebben alleszins een markt om fier op te zijn. En deze markt moet bruisen. Een bloeiende middenstand vraagt volk en leven op de Markt: niet enkel de bloemenmarkt kan op het marktplein. Ook de wekelijkse boerenmarkt, regelmatig een brocantemarkt, een foodtruckmarkt, openluchtcinema of terrasjes: dit allemaal en nog veel meer kan. En er is vast ook nog een hoekje vrij voor een kiosk die plaats biedt voor aperitiefconcerten of een podium voor jong, lokaal talent. Of voor tijdelijke speelelementen in de zomer waar kinderen (al dan niet onder toezicht) kunnen ravotten terwijl ouders shoppen of boodschappen doen.

 

Oudenaarde is bereikbaar

In en aan de onmiddellijke rand van het stadscentrum zijn veel autoparkeerplaatsen. Heel wat bijkomende maatregelen kunnen zoekverkeer vermijden en parkeren dicht bij winkels verbeteren:

  • de aanduiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen mag niet beperkt zijn tot de markt en de Meerspoort maar moet uitgebreid worden naar alle parkings, dus ook die bijvoorbeeld op het Tacambaroplein, De Ham, de Bekstraat en de Woeker.
  • de borden die het aantal parkeerplaatsen per parking aangeven zouden op álle invalswegen naar het stadscentrum moeten staan, dus ook in de Beverestraat, de Parkstraat, op de Eindrieskaai, de Bergstraat,...
  • op de zijkanten van de markt bevinden zich momenteel parkeerplaatsen waar 30 minuten gratis mag geparkeerd worden, ideaal voor wie naar de bakker, de beenhouwer, apotheek, krantenwinkel, bloemist,... wil. Sensoren op de parkeerplaats houden de parkeerduur bij. Dergelijke parkeerplaatsen moeten er ook in de omliggende winkelstraten komen, niet enkel in de Brood-, Neder- en Hoogstraat maar bv. ook in de Beverestraat, Stationsstraat, Burg, Krekelput en Tussenbruggen.
  • het correcte gebruik van bewonerskaarten (enkel een kaart voor zij die er effectief wonen), bewoners in eigen straat of aanpalende straten weg van het centrum laten parkeren en handelaars niet in het kernwinkelgebied laten parkeren zijn ook maatregelen die extra parkeerplaatsen opleveren.

 

Vergeet a.u.b. de zachte weggebruikers niet

Er zijn ook aardig wat mensen die te voet of met de fiets boodschappen komen doen in het stadscentrum. Een brood, een boek, een doosje pillen, geld uit de automaat, ja zelfs een kleedje of een broek passen allemaal samen in een (fiets)tas. Met de zachte weggebruiker hield de stad onvoldoende rekening. De voetpaden op de Markt zijn niet echt geschikt voor rolstoelgebruikers, buggy’s en dergelijke meer. Borduren maken het moeilijk om zich van de zijkant van de markt tot op het middenplein te begeven. Kasseien kunnen egaal gemaakt worden, borduren kunnen verlaagd worden.
Het stadsbestuur koos voor gemengd verkeer in het stadscentrum. Dit is niet eenvoudig als fietser die vaak het gevoel heeft als levend schild te fungeren of van de rijweg geduwd te worden door een auto.

 

Nood aan totaalvisie

Maar het centrum van Oudenaarde is groter dan het marktplein en de aanpalende straten. Wanneer verkeersstromen wijzigen op de markt heeft dit elders gevolgen. De Smallendam met de toegang tot een school, het Jezuïetenplein of Achter De Wacht waar ook een school is, zijn slechts enkele straten die een pak extra auto’s moeten verwerken.

Tel daar nog meerdere grote stadsontwikkelingsprojecten bij: de Scheldekop aan de gevangenis, Leskoo langs de Eindrieskaai, binnenkort de Saffre-fabriek aan de Dijkstraat. En wat zal er op de site van Santens gebeuren? Honderden en honderden nieuwe woningen werden en worden gebouwd. Hoe zal de stad de mobiliteit naar en rond deze nieuwe woongebieden aanpakken?

Oudenaarde moet dringend werken maken van een totaalvisie rond mobiliteit. De meest recente actualisatie van het mobiliteitsplan dateert van 2011. Niet enkel in het centrum maar ook in Eine (ter hoogte van het retailpark en op de as Graaf Van Landaststraat - Ohiostraat) en in Bevere (Deinzestraat) is de verkeerssituatie zodanig gewijzigd dat de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan niet lang op zich kan laten wachten.