Herinrichting stationsomgeving mag geen extra verkeer voor binnenstad aantrekken

26 Februari 2013

Herinrichting stationsomgeving mag geen extra verkeer voor binnenstad aantrekken

Persbericht 26 februari 2013 Groen is opgetogen dat er een masterplan voor de stationsomgeving is. Dit plan is een grote opportuniteit om verder te werken aan een autoluwe binnenstad. Voorwaarde is wel dat geen extra verkeer wordt aangezogen door een nieuwe 11 meter brede tunnel onder de spoorweg. Die zou volgens het in 2011 goedgekeurde mobiliteitsplan voetgangers, fietsers, bussen en tot 600 auto's per uur moeten kunnen slikken. "Onhaalbaar, onverstandig en onveilig", zegt Groen-gemeenteraadslid Steven Bettens."Zowel in het beleidsplan van de stad als in het mobiliteitsplan gaat het stadsbestuur het engagement aan te werken aan een autoluwe binnenstad", begint Steven Bettens. "Voor Groen is de herinrichting van de stationsbuurt daarvan een essentieel onderdeel. In het huidige voorontwerp komt er een grote parking aan de achterzijde van het station. Deze parking zal bereikbaar zijn via twee directe, nieuwe toegangswegen. Het stationsplein aan de kant van het centrum krijgt een pleinfunctie met terrasjes, groen en veel ruimte voor de zachte weggebruiker. Het heringerichte plein en een autoluwe Stationsstraat breiden het winkel- en historische centrum van Oudenaarde op een zeer kwalitatieve manier uit."

In het voorliggende plan wordt ook de verbreding van de huidige tunnel onder de spoorweg voorzien. De tunnel zou 11 meter breed worden en onderdeel zijn van een groot stationsplein. Treinreizigers en andere voetgangers, fietsers, auto's, vrachtwagens en bussen zouden door een en dezelfde tunnel moeten.

"En dat is ongezien", vervolgt Bettens. "Wanneer we kijken naar de stations in de omgeving - ik denk bijvoorbeeld aan Zottegem, Deinze, Waregem en Kortrijk - is de tunnel die leidt naar de perrons altijd voorbehouden aan de treinreizigers en andere zachte weggebruikers. Gemotoriseerd verkeer gaat door een andere tunnel. Wij vrezen voor heel gevaarlijke verkeerssituaties wanneer tijdens de spitsuren het gemotoriseerde verkeer door diezelfde tunnel moet."

"Groen juicht het plan toe, maar vindt het belangrijk dat het gemotoriseerde verkeer uit de tunnel geweerd wordt", besluit Steven Bettens. "Het verbod voor gemotoriseerd verkeer maakt de tunnel veilig. Overigens, wanneer het gemotoriseerde verkeer toegelaten zou worden in de tunnel, creëer je een extra toegangsweg tot het centrum van de stad. Een extra toegangsweg trekt onvermijdelijk extra verkeer aan. En dat is toch wel volledig in strijd met het plan voor een autoluwe binnenstad."