GROEN vreest sluipverkeer van vrachtwagens op Oudenaardse gewestwegen

06 Juni 2015

GROEN vreest sluipverkeer van vrachtwagens op Oudenaardse gewestwegen

Persmededeling 21 mei 2015   Deze week maakte minister van verkeer Weyts (N-VA) bekend op welke wegen er vanaf 1 april 2016 een kilometerheffing komt voor vrachtwagens. Voor het Oudenaards grondgebied blijft dit beperkt tot de N60 en de N8. Groen Oudenaarde vreest een pak sluipverkeer van zware transporten op de andere wegen zoals de

N46 (Nederenamestraat) en zal het stadsbestuur vragen om actie naar de Vlaamse overheid te ondernemen.

 

Steven Bettens (voorzitter Groen Oudenaarde): "De zware inkrimping van de initiële plannen rond de kilometerheffing waardoor een groot gedeelte van de gewestwegen niet langer aan de tax onderworpen zijn zal een grote invloed hebben op de andere wegen in Oudenaarde. Bijvoorbeeld: wie van Oudenaarde met een 30-tonner naar Aalst rijdt kiest nu voor de N60 en E40, een rit van 50 km. De heffing zal volgend jaar voor deze vrachtwagens tussen de 0,13 en 0,20 eurocent per km bedragen of 6,50 tot 10 euro/rit. Hoe vervuilender de vrachtwagens hoe hoger het tarief. Een alternatieve route, die tevens 10 km korter is in afstand, is deze via Zottegem en Erpe-Mere over de N46. Transportbedrijven zullen er niet lang over twijfelen over welke route hun vrachtwagens te sturen, zeker deze met vervuilende wagens en buitenlandse chauffeurs die aan veel te lage lonen rijden. We vrezen met Groen dan ook sterke bijkomende overlast in de Oudenaardse gemeentes die langs dergelijke gewestwegen liggen", vervolgt Bettens.

 

"We zijn met Groen dan ook van plan om op de komende gemeenteraad aan het stadsbestuur te voorstellen om zich tot de minister te richten met de vraag om alle gewestwegen in onze stad aan de kilometerheffing te onderwerpen. Dit om het aangehaalde sluipverkeer te voorkomen. Eveneens is het misschien tijd om onze vraag naar een veiligere en verkeersleefbaardere Nederenamestraat te herhalen. We denken dan bijvoorbeeld aan de mogelijkheid waarbij de stad enkele gewestwegen overneemt van de Vlaamse overheid zodat we deze zelf kunnen herinrichten en onze dorpskernen op die manier een pak maken."