Dringende inhaalbeweging fietsbeleid nodig

17 Februari 2022

Dringende inhaalbeweging fietsbeleid nodig

Afgelopen maandag werden de genomineerden voor Fietsgemeente/Fietsstad 2022 bekendgemaakt. Dit zijn ze. Oudenaarde zal ook dit jaar de titel niet dragen. Met 51,50 op 100 behaalt onze stad maar net iets meer dan de helft van de punten. Deze score is nog lager dan twee jaar geleden (toen Oudenaarde 54,6/100 behaalde). Hoog tijd dat de stad Oudenaarde een volwaardig fietsbeleidsplan uitwerkt zodat mensen veilig en comfortabel naar school, werk, familie of waar dan ook met de fiets kunnen."De nieuwe medewerkers van de dienst mobiliteit hadden eind vorig jaar actief opgeroepen om de publieksbevraging voor Oudenaarde in te vullen," herinnert Groen gemeenteraadslid en fietser Steven Bettens zich, "Aan die oproep werd massaal gevolg geven: de organisatoren ontvingen 713 enquêtes. De stad kan heel tevreden zijn met dergelijk hoge respons, maar met het resultaat zal ze heel wat minder tevreden zijn. Want dat is nog slechter dan twee jaar terug. De fietsers in onze stad of zij die zouden willen fietsen, vinden het helemaal niet veilig en comfortabel om zich met de fiets te verplaatsen."  "De voorbije tien jaar werd hier en daar een fietspad aangelegd maar dat houdt niet automatisch in dat het er veiliger en aangenamer fietsen door wordt. Een ketting is maar zo sterk als haar zwakste schakel. En zwakke schakels zijn er nog veel te veel," vervolgt Bettens,  "Wie laat zijn kind met een gerust hart door de Beverestraat of over Tacambaro fietsen? De N46 vormt over haar ganse lengte een ferme barrière. Het kruispunt van de Smallendam met de Matthijs Casteleinstraat is ronduit gevaarlijk voor fietsers. En zo zijn er nog tal van voorbeelden." "Waarmee te starten?," vraagt het gemeenteraadslid zich af, "Als het van Groen afhangt, is dat het sluiten van de fietsring tussen de spoorwegberm en het ziekenhuis en de scholen. Mét een brug over het rondpunt. Meermaals voerden we hier actie voor; meermaals brachten we de vraag voor de aanleg op de commissie of de gemeenteraad. Het plan voor de aanleg van dat fietspad bestaat al 30 (ja, dertig) jaar. De stad liet het tracé zelfs op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk leggen zodat het volledig door hogere overheden kan gefinancierd worden. De aanleg zou volgens de schepen te duur zijn maar een studie die dat aantoont heeft hij niet gezien." "Tien jaar al zegt en schrijft de stad dat ze dé fietsstad van de regio wil worden (zie bv haar bestuursakkoord van 2012)," besluit Bettens, "Om dat te bereiken moet de stad een visie uitwerken, heeft ze nood aan een plan van aanpak en moet ze geld investeren in fietsinfrastructuur. De Fietsersbond bezorgde de voltallige gemeenteraad begin 2021 haar prioriteitenlijst, de seniorenraad deed in haar memorandum in 2018 heel wat suggesties voor een fietsvriendelijke stad. Groen stelde in mei 2013 al haar fietsbeleidsplan voor en overhandigde het aan de schepen van mobiliteit en de burgemeester. Het is meer dan hoog tijd voor de stad om te handelen!"De rapporten van alle steden en gemeenten vind je op www.fietsgemeente.be/fietsrapporten/