Groen vraagt dringend initiatief voor herinrichting van de N46 (Aalstbaan-Nederenamestraat)

17 December 2012

Persbericht 5 december 2012 Al jaren dringt Groen er bij het stadsbestuur op aan om de N46, dit is de Aalstbaan en het verlengde richting Zwalm, op een veilige manier in te richten voor de zachte weggebruiker én om de leefbaarheid voor de omwonenden te verhogen. Zowel in de goedgekeurde streefbeeldstudie voor de N46 als in het mobiliteitsplan van 2002 zijn hiervoor maatregelen opgenomen."Waar wacht het stadsbestuur op", vraagt Groen-voorzitter en kersvers gemeenteraadslid Steven Bettens zich af. "Einde 2011, bijna tien jaar nadat het mobiliteitsplan is goedgekeurd, werd voor de Weldenstraat een dossier opgestart om vrijliggende fietspaden aan te leggen. De aanpak van de doortocht van de N46 in Ename en Nederename is minstens even belangrijk. Ingrijpende maatregelen blijven uit. In de Nederenamestraat tussen de spoorwegbrug en de Oudstrijdersstraat nemen automobilisten op enkele centimeters van het fietspad aan te hoge snelheid een dubbele lichte bocht. Op andere stroken nodigt de brede weg uit tot overdreven snelheid. In februari 2012 kondigde het stadsbestuur aan dat deze zomer de Nederenamestraat een wegversmalling met middenberm zou krijgen om de snelheid te verminderen. Het is nog steeds wachten op deze werken. De voorbije jaren gebeurden nochtans verschillende zware en dodelijke ongevallen. Het laatste dateert van vorige week waarbij een bejaarde fietser levensbedreigende verwondingen opliep ? de man is ondertussen gelukkig alweer aan de beterhand - na een aanrijding op het fietspad."

Steven Bettens: "Het Stadsbestuur is op de hoogte van de onveilige toestand maar schoof onlangs nog omwille van politieke opportuniteit noodzakelijke ingrepen voor zich uit. In maart van dit jaar kregen de scholen KBO Nederename en De Vier Tuinen een uitnodiging om de plannen van de heraanleg van de Oudstrijdersstraat ? voorzien in 2014 - in te zien. Op deze bijeenkomst werd besloten de heraanleg uit te breiden met de schoolomgeving van de Freinetschool De Vier Tuinen langs de Nederenamestraat. De laatste overlegvergadering dateert echter al van 3 juli. Toen vroeg het schepencollege de beslissing over de uit te voeren werken te verschuiven tot na de verkiezingen om geen omwonenden voortijdig te misnoegen, er zouden immers enkele parkeerplaatsen sneuvelen. Twee maanden na de verkiezingen heeft een finaal overleg, ter vastlegging van de plannen waarin een veiligere omgeving voor de zachte weggebruikers wordt voorzien, nog steeds niet plaats gevonden."

"Een volwaardige oversteek aan de kerk in Leupegem en de herinrichting van de N46 zijn slechts een paar van de absoluut noodzakelijke maatregelen om het voor de zachte weggebruiker veiliger te maken. Indien Oudenaarde een echte fietsstad wil worden, moet het stadsbestuur keuzes maken en mag het niet blijven uitstellen en de zaken voor zich uitschuiven," besluit Steven Bettens.

Steven Bettens

Voorzitter Groen Oudenaarde

[email protected]