
In het voorliggende plan wordt ook de verbreding van de huidige tunnel onder de spoorweg voorzien. De tunnel zou 11 meter breed worden en onderdeel zijn van een groot stationsplein. Treinreizigers en andere voetgangers, fietsers, auto's, vrachtwagens en bussen zouden door een en dezelfde tunnel moeten.
"En dat is ongezien", vervolgt Bettens. "Wanneer we kijken naar de stations in de omgeving - ik denk bijvoorbeeld aan Zottegem, Deinze, Waregem en Kortrijk - is de tunnel die leidt naar de perrons altijd voorbehouden aan de treinreizigers en andere zachte weggebruikers. Gemotoriseerd verkeer gaat door een andere tunnel. Wij vrezen voor heel gevaarlijke verkeerssituaties wanneer tijdens de spitsuren het gemotoriseerde verkeer door diezelfde tunnel moet."
"Groen juicht het plan toe, maar vindt het belangrijk dat het gemotoriseerde verkeer uit de tunnel geweerd wordt", besluit Steven Bettens. "Het verbod voor gemotoriseerd verkeer maakt de tunnel veilig. Overigens, wanneer het gemotoriseerde verkeer toegelaten zou worden in de tunnel, creëer je een extra toegangsweg tot het centrum van de stad. Een extra toegangsweg trekt onvermijdelijk extra verkeer aan. En dat is toch wel volledig in strijd met het plan voor een autoluwe binnenstad."
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter