
"Een autoluw centrum, waarbij zoals voorzien in het plan de Nederstraat op eenvoudige manier nu en dan autovrij kan gemaakt worden, biedt een absolute meerwaarde voor de stad en haar handelaars", vervolgt Bettens. "Talrijke voorbeelden uit andere steden tonen dat aan. In Beveren-Waas bijvoorbeeld werd een centrale winkelstraat autovrij gemaakt. De middenstandsvereniging Winkeldorp Beveren bevestigt: 'Moest men zeggen dat er weer auto's door de straat zouden gaan, komt er gegarandeerd protest langs alle kanten.'" (zie www.mobielvlaanderen.be/overheden/artikel.php?id=1154 en www.retaildetail.be/nl/case-van-de-week/item/15630-meer-omzet?-maak-winkelstraten-autovrij)
Ook de Nederlandse Raad van Winkelcentra deed hierover uitgebreid onderzoek, in het bijzonder voor steden met de schaalgrootte van Oudenaarde, en besluit: "Autoluwe stadcentra zorgen voor minder leegstand en bloeien open met een mix van winkels, horeca en activiteiten waardoor mensen langer in het centrum blijven hangen." (www.bng.nl/bng/pdf/2011septokt_Avest-Braack_4-6.pdf)
"Bovendien heeft Oudenaarde een extra troef: letterlijk op een paar minuten wandelen van de Markt zijn er honderden gratis parkeerplaatsen. De plaatsen die verloren gaan op de Markt worden op wandelafstand gecompenseerd (o.a. met een verdieping bovenop de lager gelegen parking langs de Minderbroederstraat). Op de Markt zelf blijven 60 kortparkeerplaatsen voor mensen die snel een boodschap willen doen."
"Voor Groen is het duidelijk," besluit Steven Bettens, "Maak van Oudenaarde een moderne, aantrekkelijke en autoluwe stad. Als het stadsbestuur nu weer geen beslissing zal nemen en de plannen opnieuw zal uitstellen organiseren we stilstand op vlak van mobiliteit en middenstandsbeleid in ons stadscentrum. En stilstaan is ook hier achteruitgaan."
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter