Groen wil eindelijk beslissing over heraanleg Markt

Groen wil eindelijk beslissing over heraanleg Markt

Groen is voorstander van een autoluw stadscentrum en een herinrichting van de Markt. Groen wil geen verder uitstel, maar vraagt dat het stadsbestuur met het dossier naar de gemeenteraad komt om definitieve knopen door te hakken. Op 11 december 2013 werd in de gezamenlijke commissie van Mobiliteit en Openbare Werken de projectdefinitie met betrekking tot de herinrichting van de markt voorgesteld en toegelicht. Het college van burgemeester en schepenen ging eerder akkoord met de projectdefinitie van de heraanleg van de markt (zie de besluiten van het schepencollege van 21 oktober 2013). Schepen van Mobiliteit Orbie (CD&V) gaf aan dat de bekrachtiging op de gemeenteraad van december 2013 zou gebeuren. We zijn ondertussen januari. De beslissing stond volgens ons aanvankelijk op de agenda van de gemeenteraad van volgende maandag, maar werd er opnieuw van gehaald. Het agendapunt staat wel nog geagendeerd op de commissie van Openbare Werken."Het eerste verkeerscirculatieplan met voorstellen om de Markt deels autovrij te maken is 23 jaar oud", zegt Steven Bettens, voorzitter en gemeenteraadslid van Groen. "Ondertussen werden al twee nieuwe mobiliteitsplannen opgemaakt, waren er peperdure studies, allerlei inspraakacties zoals de postkaartactie 'Groetjes uit Oudenaarde', een website over de heraanleg van de Markt, informatieavonden in de Volkszaal en de Woeker en talrijke vergaderingen in commissies en adviesraden. Er werd rekening gehouden met bezorgdheden van het Hoogstraatcomité en het verlies aan parkeerplaatsen wordt gecompenseerd. Het is nu aan het stadsbestuur om eindelijk te beslissen en knopen door te hakken."

"Een autoluw centrum, waarbij zoals voorzien in het plan de Nederstraat op eenvoudige manier nu en dan autovrij kan gemaakt worden, biedt een absolute meerwaarde voor de stad en haar handelaars", vervolgt Bettens. "Talrijke voorbeelden uit andere steden tonen dat aan. In Beveren-Waas bijvoorbeeld werd een centrale winkelstraat autovrij gemaakt. De middenstandsvereniging Winkeldorp Beveren bevestigt: 'Moest men zeggen dat er weer auto's door de straat zouden gaan, komt er gegarandeerd protest langs alle kanten.'" (zie www.mobielvlaanderen.be/overheden/artikel.php?id=1154 en www.retaildetail.be/nl/case-van-de-week/item/15630-meer-omzet?-maak-winkelstraten-autovrij)

Ook de Nederlandse Raad van Winkelcentra deed hierover uitgebreid onderzoek, in het bijzonder voor steden met de schaalgrootte van Oudenaarde, en besluit: "Autoluwe stadcentra zorgen voor minder leegstand en bloeien open met een mix van winkels, horeca en activiteiten waardoor mensen langer in het centrum blijven hangen." (www.bng.nl/bng/pdf/2011septokt_Avest-Braack_4-6.pdf)

"Bovendien heeft Oudenaarde een extra troef: letterlijk op een paar minuten wandelen van de Markt zijn er honderden gratis parkeerplaatsen. De plaatsen die verloren gaan op de Markt worden op wandelafstand gecompenseerd (o.a. met een verdieping bovenop de lager gelegen parking langs de Minderbroederstraat). Op de Markt zelf blijven 60 kortparkeerplaatsen voor mensen die snel een boodschap willen doen."

 "Voor Groen is het duidelijk," besluit Steven Bettens, "Maak van Oudenaarde een moderne, aantrekkelijke en autoluwe stad. Als het stadsbestuur nu weer geen beslissing zal nemen en de plannen opnieuw zal uitstellen organiseren we stilstand op vlak van mobiliteit en middenstandsbeleid in ons stadscentrum.  En stilstaan is ook hier achteruitgaan."