Vernieuwing van het wegdek in de Deinzestraat met minstens twee jaar uitgesteld. Stad Oudenaarde krijgt ook deze werken niet gedaan van de Vlaamse overheid.

18 Mei 2019

Vernieuwing van het wegdek in de Deinzestraat met minstens twee jaar uitgesteld. Stad Oudenaarde krijgt ook deze werken niet gedaan van de Vlaamse overheid.

In maart 2017 deed Groen geluidsmetingen op verschillende plaatsen in onze stad. In de Deinzestraat was het duidelijk dat de betonplaten een bron van ernstige geluidsoverlast zijn (zie AVS-reportage van 27 maart 2017 en artikel in het Laatste Nieuws van 28 maart 2017). Eerst vroeg Groen volksvertegenwoordiger en gemeenteraadslid Elisabeth Meuleman en nadien de burgemeester aan de bevoegde minister om de Deinzestraat van een nieuw wegdek te voorzien.(Lees hier de vraag van E. Meuleman en hier de vraag van de burgemeester). Begin 2018 pakte de burgemeester er mee uit dat de Deinzestraat in 2019 een nieuw wegdek zou krijgen (zie artikel in het Nieuwsblad van 11 januari 2018 en artikel in het Laatste Nieuws van 11 januari 2018). Navraag leert echter dat de werken minimaal twee jaar worden uitgesteld. Ook deze werken krijgt Oudenaarde niet gedaan van de Vlaamse overheid.

“Op de gemeenteraad van 25 maart 2019 vroeg ik wanneer de Deinzestraat haar nieuwe wegdek zou krijgen,” begint Groen gemeenteraadslid Steven Bettens, “Omdat de schepen van mobiliteit naast de kwestie antwoordde herhaalde ik mijn vraag nadien schriftelijk. Deze week kreeg ik volgend antwoord: ‘We kunnen u meedelen dat, door een gewijzigde budgettering, de N459 niet meer is opgenomen op het investeringsprogramma van het Agentschap Wegen en Verkeer voor het jaar 2019. Het eventueel vernieuwen van de rijweg kan volgens het huidig investeringsprogramma van AWV ten vroegste aanbesteed worden in 2021.’”

 “Dit is in de eerste plaats een kaakslag voor de bewoners van de Deinzestraat die de situatie al jaren aanklagen en nog langer gebukt zullen gaan onder de overlast maar ook een volgend voorbeeld waarmee de meerderheid en haar volksvertegenwoordigers illustreren dat ze bovenlokale mobiliteitsdossiers moeilijk uitgevoerd krijgen,” gaat Bettens verder. “De studie voor de aanleg van fietspaden langs de N8 vanaf de Edelareberg tot de grens met Brakel was gepland voor 2017, de studie en de aanleg van fietspaden langs de Weldenstraat (N46) was voorzien in 2017 en 2018. De uitvoering laat op zich wachten. In Eine wachten mensen al jaren op de vernieuwing van de Graaf Van Landaststraat. In juli 2016 werd aangekondigd dat de werken voorzien waren in 2018 (zie artikel in het Laatste Nieuws van 5 juli 2016 en artikel in het Nieuwsblad van 5 juli 2016).”   

“Een verkeersveilige en –leefbare stad willen we toch allemaal,” besluit Bettens, “Het wordt hoog tijd dat ons stadsbestuur harder op tafel gaat kloppen bij de hogere overheden om deze en andere dossiers eindelijk te laten uitvoeren.”