Zwaar verkeer blijft door woonwijken rijden door gebrekkige verwerking data

18 Maart 2024

Zwaar verkeer blijft door woonwijken rijden door gebrekkige verwerking data

Zwaar verkeer dat op papier geweerd hoort te worden uit woonwijken, blijft daar toch door rijden. Als steden en gemeenten dergelijke wijzigingen zelf niet doorvoeren in de centrale databank, de goedbedoelde maatregelen vaak dode letter blijven.

Zwaar verkeer dat op papier geweerd hoort te worden uit woonwijken, blijft daar toch door rijden. Dat zegt Elisabeth Meuleman, lijsttrekker voor Meer dan Groen in Oudenaarde en Vlaams Parlementslid. 'In een aantal woonstraten in Oudenaarde staan borden met tonnagebeperking, die vrachtverweer moeten weren. Toch blijven GPS-systemen vrachtwagens door die straten sturen. Uit het antwoord op een vraag aan Minister Lydia Peeters blijkt dat als steden en gemeenten dergelijke wijzigingen zelf niet doorvoeren in de centrale databank, de goedbedoelde maatregelen vaak dode letter blijven.'  

 

Meuleman stelde de vragen in het parlement nadat bewoners uit de Ankerstraat en het Ohioplein in Oudenaarde haar aanspraken over de onveilige verkeerssituatie in hun wijk. 'Twee jaar geleden al werd een tonnagebeperking ingevoerd voor die woonstraten, die last hadden van veel zwaar verkeer. In de praktijk veranderde er nauwelijks iets. Nu blijkt dat de data van zulke beperkingen niet of met ontzettend veel vertraging worden doorgevoerd in de Vlaamse datasystemen, waardoor de GPS-systemen er niet op worden aangepast. De systemen blijven bestuurders dus door die straten sturen', verduidelijkt Meuleman.

 

'Lokale besturen kunnen gewijzigde verkeerssituaties zelf doorvoeren' legt Meuleman uit, 'maar ze zijn daar niet decretaal toe verplicht. In antwoord op mijn vraag liet de minister weten dat 129 steden en gemeenten dat al deden of doen. In Oudenaarde, en dus ook in vele andere steden en gemeenten, gebeurt dat niet. Het resultaat is dat bewoners worden gesust maar eigenlijk met een kluitje in het riet worden gestuurd.'

 

'Als Minister Peeters verkeersleefbaarheid belangrijk vindt moet ze steden en gemeenten verplichten de gewijzigde verkeerssituaties door te voeren in de database. Nu moeten ze wijzigingen enkel melden aan Vlaanderen. In afwachting van die nieuwe regelgeving moet Vlaanderen aan de slag met de meldingen om de hele databank gebiedsdekkend te actualiseren. Anders blijven maatregelen die leefbaarheid en veiligheid moeten bevorderen niet meer dan schone schijn.'